Ortopediska behandlingar

Våra läkare erbjuder ortopediska behandlingar för olika fall genom PRP-injektioner, kortisoninjektioner och modern låg- och högnivå-laserterapi (LLLT / HLLT).

Kortisoninjektioner

Kortison bildas i kroppen men kan också tillverkas som läkemedel. Det är effektivt mot bland annat inflammation Kortisoninjektion för muskelfästesinflammation såsom tennisarmbåge och även för leder såsom knän. axlar ...osv. Man kan få upp till 3 behandlingar med en månads mellanrum. Kortisoninjektion mot kraftig och besvärlig pollenallergi. Behandlingen kan upprepas efter 4 veckor. Max 2 behandlingar per säsong. Kortisoninjektion mot keloid och ärr-överväxt Syftet med behandling är minskningen av de vävnadsöverväxt på den drabbade hudskadan. Det kräver 2–3 behandlingar med 3 veckor mellanrum.

PRP-injektioner

Blodplättrikt plasma (PRP) har visat sig förbättra läkningsprocessen avsevärt, och användning av en PRP-injektion för axelsmärta orsakad av rotator manschett tårar, för Achilles senbrott och för andra mjukvävnadsskador blir allt vanligare. PRP har också visats förbättra funktionen och minska smärtan hos personer som har tendinit eller kronisk tendinos, såsom tennisarmbåge eller golfarmbåge. Några av de viktigaste fördelarna med PRP-injektioner är att de kan minska behovet av antiinflammatoriska medel eller starkare läkemedel som opioider. Dessutom är biverkningarna av PRP-injektioner mycket begränsade eftersom injektionerna skapas från ditt eget blod, kommer din kropp inte att avvisa eller reagera negativt på dem.

Medicinsk Laser (LLLT / HLLT)

Laserljuset kommer ut från en så kallad prob. Man håller då bara änden av proben mot det ställe där man behandlar. Beroende på lasertypen i fråga så tränger ljuset in mellan 0,5 och 8 cm i vävnaden. Allt efter hur djupt in problemet sitter och på hur stor yta man behandlar över. Efekten känns redan efter första behandlingen med smärtlindring och efter ett antal behandlingar, kommer patienterna att gradvis uppleva funktionsförbättring. Behandlingsomgångarna varierar men i princip kräver det en kur på 5 till 10 behandlingar. Kuren kan upprepas vid behov och gärna att kombinera med sjukgymnastika övningar efter 3:e eller 4:e behandlingen. Behandlingstid är 15-40 min, beronde på det behandlade området. Växjökliniken har arbetat i flera år med bl a medicinsk laserbehandling med fantastiska resultat. Vi använder i vår praktik både LLLT ( Low Level Laser Therapy) och HILT ( High Intensity Laser Therapy).

Du kan också ringa Dr. Alaa Sadik för mer information: 072-332 35 30